1/15/2011

Drs. In de weetnietveelkunde….

Drs. In de weetnietveelkunde….

Onderstaande schets zal u wellicht herkennen.

Er zijn heel veel mensen die “gestudeerd” hebben en dan bij alles wat ze doen hun titel vermelden zoals bv Drs. Hatsieflatsie. Elke email is voorzien van een handtekening met “Drs. Hatsieflatsie”

-Sidebar-

Iedereen weet, -hoge school In Holland is daar een voorbeeld van-, dat als je bv een half jaar een onderzoek verricht naar het oorzakelijk verband van het wegblijven van de wielewaal t.o.v. de hamsterwoede van bruine eekhoorntjes er een mooi proefschriftje inzit. Mooi gekleurd kaftje erom, heen en hopla.
Conclusie van het onderzoek: er is geen oorzakelijk verband tussen die twee, maar je mag wél Drs voor je naam zetten.

-

In veel gevallen is dat slechts een camouflage voor hun onkunde en gebrek aan empathie en people-skills. Deze mensen begrijpen niet dat de afstand tot hun medewerkers alleen maar groter wordt door zichzelf op een voetstuk te plaatsen. Als klap op de vuurpeil noemen ze hun personeel “de werkvloer”. Hoe denigrerend! Mooie praatjes tijdens een kwartaalbijeenkomst spreken ze hun toehoorders aan met “jullie van de werkvloer”.

The “most valuable assett” zijn je mensen die in het primaire proces werken!!

Je kan nog zo’n mooi kantoorpand hebben, of een fantastische productiestraat, of bij de overheid werken, zonder mensen en hun gemotiveerde inzet zijn deze z.g. managers helemaal niets.

Het wordt helemaal spannend als er onder hun personeel mensen zitten met een ferme eigen mening. Deze mensen gaan de Drs-jes tegenspreken. Op dat moment gaan de Drs’-jes hun stem verheffen. Ze worden boos en reageren primitief. Of als er bij de vestiging die ze bezoeken geen parkeerplaats voor hem / haar is gereserveerd,…. (probeer het maar eens…) Op die wijze proberen ze hun tekortkomingen volgens de standaard hiërarchie op te lossen. “Ik ben de baas, klaar uit!”

Ze managen dus niet vanuit hun eigen kracht en kunde, maar vanuit hun macht.

Hun personeel vervreemdt zich steeds verder van hen en uiteindelijk krijgen ze niets meer gedaan. De medewerkers zijn afstandelijk geworden en niet meer gemotiveerd om gepassioneerd hun werkzaamheden te verrichten.

Er zijn ook mensen die al die zelfverheerlijking niet nodig hebben. Kijk maar eens naar de KNO arts of de Oncoloog, of een PLC programmeur… Die onderschrijven gewoon met hun naam en functie:
“Bart Barends, Chirurg.”

Of nog beter: Albert Heijn die afgelopen vrijdag is overleden. In zijn passpoort stond “Albert Heijn, Kruidenier”! Géén CEO, of Ridder in de orde van wat dan ook en al helemaal geen Dr. Hoe wel dat wel is.

Deze mensen geven aan wat ze doen, en niet wat ze zijn. En je raad het al, deze mensen zijn excellent in al hun kunde wat hun vak ook is. Ze hebben alleen geen behoefte om dat in de etalage te moeten zetten.

Wijlen Eckart Wintzen is zo’n mooi voorbeeld.

Heeft vanuit eigen kracht de multinational BSO/Origin weten op te bouwen puur en allen maar door sámen met zijn mensen op 1 “werkvloer” de arbeid te verrichten en samen met zijn mensen te zoeken naar oplossingen voor hún klanten. Bij elke nieuw te openen vestiging deed hij hetzelfde.

Albert Heijn en Gerrit-Jan Heijn deden het precies zo.

Trap dus niet in die valkuil van jezelf “beter” vinden dan een ander. Dit alles heeft puur te maken met hoe je denkt. Hoe je effectief denkt, wel te verstaan. Effectief denken heeft te maken met coaching (van jezelf?) motivatie, samenwerking en doorzettingsvermogen (en hoe eenvoudig dat eigenlijk is….)

Het Ebook 'HET GEHEIM VAN EFFECTIEF DENKEN' onthult alle geheimen hoe ook jij meer succes kan krijgen door je gedachten te veranderen.

Stop the Nonsense, roll up your managerial sleeves and start working.

Met vriendelijk internetgroeten,

Vick, Internetondernemer.

Geen opmerkingen: