4/21/2006

De Kenniseconomie

“Meten is weten” wordt er wel eens gezegd en dat is natuurlijk ook zo. Zoals nu, het is weer lente en iedereen duikt zijn tuin weer in. Dan willen we FF 'zelfstandig iets ondernemen' en bv een schuttinkje plaatsen maar ja dan moet je natuurlijk wel weten hoeveel meter je nodig hebt en moet je dus wel kunnen meten en rekenen, zodat je weet hoeveel extra geld je kwijt bent aan de hele grap. Gelukkig hebben we op school geleerd hoe we dit moeten berekenen, zodat we hier nu profijt van hebben. Wat we echter niet leerden op school en onze kinderen trouwens ook niet, is zelfkennis, WIE BEN IK (nee niet dat tv-programma!)

Nu las ik in ons plaatselijk suffertje dat een Britse particuliere school het lesrooster gaat uitbreiden met een heel nieuw vak, n.l. GELUK. De leerlingen van het Wellington college krijgen vanaf september het vak dat hen een grotere kans moet bieden op een bevredigend leven. De leerlingen krijgen onderwijs over de manier waarop ze relaties kunnen aangaan, geestelijke en lichamelijke gezondheid, hoe ze kunnen omgaan met negatieve emoties en hoe ze hun ambities kunnen verwezenlijken. “Roem, geld en bezittingen zijn al te vaak het criterium waaraan tieners hun geluk afmeten, maar dat is niet waar geluk te vinden is”, verklaarde schooldirecteur Anthony Seldon

Een aantal typische nederlandse negatieve reacties hierop van onze eigen studiebollen waren:..... Het is grappig bedacht, ze zullen wel goede intenties hebben maar ik vind het flauwekul......Ik heb er geen behoefte aan. Geluk is voor mij mijn familie.......

.......Het klinkt nogal abstract, lesgeven in geluk. Het is toch per persoon verschillend wat geluk is. Ik heb ook niet de indruk dat tieners alleen maar naar bezittingen kijken. Voor mij is geluk in de liefde belangrijk, gezondheid en dat de mensen waar ik van hou gelukkig zijn......

Van mij mag dit vak op de Nederlandse scholen geïmplementeerd worden!

"Mensen zijn zo gelukkig als ze besloten hebben te zijn."
Auteur: N. Seleznev

"Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet. "
Auteur: Agnes Repplier
Met vriendelijke groeten,
Vick, Internet Ondernemer & Coach

Geen opmerkingen: